Grupptryck

Ju äldre ens barn blir
ju fler påfrestningar får man utstå.
Frågor, funderingar, ilska och gap.
Varför får jag inte ditt och varför får jag inte datt.
Man ser mer och mer hur mycket kompisars åsikter
och tankar påverkar och blir viktiga.

Varför får inte jag när han får,
eller alla andra får ju.

Man måste vara stark i sitt inre för att stå emot all
frusteration, tjat och gap
när barnet mer eller mindre gör allt för att få som det vill.

Min son som snart fyller 9 vill så gärna bli
medlem i en webbsida för ungdomar.
Eftersom det fanns en åldersgräns så kunde han inte skriva in sitt
födelsenummer utan ville skriva in mitt.
Jag sa nej och helt plötsligt förvandlades jag från
världens bästa mamma till mamman som är "taskig, elak och bara förstör"
på en kort sekund.
Jag försökte förklara VARFÖR han inte fick genom att
berätta att det säkerligen finns en åldersgräns utav en annledning.
Tro det eller ej men mitt argument köptes.



Idag var vi då där igen.
Nu var det en ny webbsida som någon i hans klass hade
som han självklart också ville testa.
Vi gick faktiskt tillsammans in och kollade vad det var.
Och den verkade ganska harmlös.
Han började fylla i sina uppgifter, men när
han skulle fylla i rutan"accepterar vilkoren "  så kom en ny
ruta upp det det stod med STORA BOKSTÄVER att
för att vara med på denna sidan så måsta all
kontakt och information sker på engleska
och därför får man bara vara med här om man följer vilkoren
 och enbart använder engelska.
Jag förklarade då för honom att han inte fick vara med på sidan eftersom han ännu
inte kan engelska.
Till en början tyckte han att jag var knäpp.
Hans klasskamrat fick ju faktiskt.
Ännu en gång fick jag börja förklara och argumentera
till varför han inte fick.
Och även denna gången funkade det utan större bråk.

Nu kanske ni som läser tycker jag är urlöjlig som inte lät honom ha sidan
på grund av en sådan liten sak som språket.
Men det handlar igentligen inte om det.
Utan ger jag honom tillåtelse att avböja från just de här kraven
så kommer han snabbt inse att "regler" inte är viktiga att följa.
Nästa gång kanske det inte ären harmlös sida utan något mycket värre.

Jag personligen anser inte att små barn och allt för unga ungdomar
behöver ha sidor som facebook, lunarstorm eller andra sidor
som faktiskt har en åldersgräns.
Dem sidorna får de i sitt liv tids nog ändå.
Och tyvärr så förstår inte alla vitsen av de utan
det är mer "häftigt" att ha en egen sida.

Jag undrar hur många föräldrar som har koll på
vad deras barn gör vid datorn.
Än så länge har jag full koll över både Emil och Emblas datorvanor,
men jag VET att tiden kanske snart är här när
jag får bråka, tjata och kräva att gå se vad som händer när jag
inte är med.
Och då kallas jag nog värre saker
än knäpp när jag kommer på vad han/hon sysslar med.

Detta är min åsikt och självklart har alla sin egen åsikt.




Nu skall kudden få sällskap i sängen.
För jag börjar blir riktigt trött.
Sov gott.
KRAM



  robert nilsson

Det är rätt att du har kontrollen över datorn så länge som du kan för det finns så många galningar ute i data samhället som bara går in för att skada barnen via datorn,

och information till ens egna barn är det enda som gäller och man kanske få stå ut med att få utskällningar av dom men vet att man för oftas har rätt i det, man undrar vad en sådan förälder skulle säga om däras barn råkade ut för typ en nät pedofil e.t.c...

 2011-08-25     13:15:50
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?