Grötfranska

Jag har fått ett tips från en av mina läsare.
(jag kan ju fortfarande inte fatta att folk verkligen
tar sig tid att läsa det jag skriver)
verkligen jätte kul att det finns intresserade själar där ute.
Ni får gärna lämna en kommentar så jag vet vilka ni är också.

Men tillbaka till ämnet nu:
Jo en av mina läsare frågade varför jag inte staratde ett ämne i bloggen
Ett ämne som återkom varje (nästan i alla fall) dag.
VAD KAN DET VARA?
Efter lite tänkande så bestämde jag mig för recept.
På kakor, bröd, maträtter och efterätter.

Ingen dum ide.
Tack för tipset Anna.

Första receptet blir ett brödrecept.
Ett recept jag tagit med från öppna förskolan.
Enkelt och gott.

GRÖTFRANSKA

2DL HAVREGRYN
4DL VATTEN
1TSK SALT
5OG MARGARIN
½ DL SIRAP
5DL KALL MJÖLK
100G JÄST
16-18DL VETEMJÖL.

1. Koka upp gröten. Låt koka i 3 min.
2. Lägg margarinet och låt smälta i gröten.
3. Smula jästen i en bunka och rör ut den med lite av den kalla mjölken.
Tillsätt resten av mjölken och sirapen.
4. Häll gröten i degbunken.
5. Rör om och arbeta in mjölet. lite i sänder.
6. Kavla ut degen på bakbordet till ca 1½ cm.
7. Tag ut bröden med mått. Tex tekopp. (precis som man gör med pepparkakor)
8. Låt jäsa i ca 30 min
In i ugnen 200-225 grader i ca 10 min.



Väldigt goda blev de.

LYCKA TILL♥

Måste även berätta vilken av chokladerna jag tyckte var godast.
Vinnaren (enligt mig) blev

CARAMEL CRISP
Farligt god ju. Men samtidigt så söt att bara
några bitar räcker.


  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?