Pepparkaksbak


December igen.....Massor som skall hinnas med. Helt otroligt ju. Julklappsköp, Julmat, Pepparkaksbak, Lussekattersbak.....hur mycket som helst att göra. Man bli stressad. Men samtidigt är det skönt. Jag njuter av alllt detta. Att baka pepparkakor tillsammans med barnen. Ha på julmusik, bli nerkletad med mjöl och deg, Smaka på pepparkaksdegen. Gärna lite för mycket.  (Kan minnas mina egna föräldrars ord där)
Barnen älskar det. Först bakar vi de...sen gräddas de och hela huste fylls med en underbar doft. Efter brukar vi alltid dekorera de. med Kristyr i olika färger                              

Sen fikar vi med pepparkakor, kaffe och julmust. En stående tradition som jag älskar. Vi spsrar alltid lite av pepparkakorna till Lucia. Då brukar jag ta med barnen till mormor, morfar och gammlamormor. Där får de bjuda på sina pepparkakor och lussekatter och sjunga om de vill.
Den dagen de firar Lucia i skolan brukar jag även ta semester. I år skall inte skilan fira Lucia. För att det finns för många innvandrar familjer som inte får vara med. Att inte jag steg i taket. Vilken otroligt dum ide. Ta bort en viktigt tradition från oss. Jag kan verkligen bli arg....detta var droppen. Aldrig hört något så dumt.
Kanske skall gå vidare med detta. Hur som helst så älskar jag julen ändå.....
  Åsa

Alltså... jämlikheten går ibland för långt! Våra djupt rotade traditioner utgör ju vårt samhälle. Våra normer och värderingar skapar ju det land vi lever i. Klart man har förståelse för de som inte har samma normer och värderingar, men jag har svårt att ha förståelse för andra som inte tillåter människor att ha det. Jag hoppas för allt i världen att det handlade om något mer från skolans sida än att det var för många invandrarfamiljer... Annars vet jag inte vart världen är på väg. *Suck*

 2008-12-04     11:07:11    URL: http://rik.blogg.se/
  madde

va fan! d va det värsta jag hört!!!! vi måste ju anpassa oss efter dom när vi kommer till deras länder då får dom väl fan anpassa sig efter oss, grrrrr jag förstår dig precis hade också gått itaket

 2008-12-04     11:23:19
  madde igen

blir det nått julfirande? det är det väl verkligen många som inte kommer att fira

 2008-12-04     11:26:25
  Anna

Men gud!!!

Va irriterande...finns det ingen gräns...

Skolan skapar ju rasism när dem gör så....!



Har du gått vidare med det?

Kram

 2008-12-04     15:30:38    URL: http://mammatillelvira.blogg.se/
  Anonym

samma sak där jag bor,här fick man inte ha nåt adventsfirande för samma skäl,Tror faktiskt inte att invandrarna tar illa vid sig av sånna saker som Lucia å adventsfirande.Bara de andra som förbjuder det som gör bort sig

 2008-12-09     19:25:06
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?