Simma lugnt

Det har debatterats en hel del i media
om att färre och färre barn kan simma.
Det var inte heller så värst länge
sedan en flicka omkom på grund
av att hon inte kunde simma.
Det var skrämande siffror som visar
att en hel del 15 åringar INTE kan simma.

Finns inte simtesten i skolan kvar?

Ivilket fall som helst så kom idag Emblas räkning för simskolan.
1225 kronor. För EN termin.
Detta är hennes fjärde termin(förhoppningsvis sista också)
Med en väldigt enkel kalkyl så
visar det att vi har betalt 4900 kronor för att hon skall lära sig simma.
SJÄLVKLART är det värt varenda krona.
MEN VARFÖR SKALL DET KOSTA SÅ MYCKET?
Eftersom det är så många som inte kan simma
och det har blivit ett problem.....
....borde då inte simskolan vara GRATIS eller i alla fall
kosta betydligt mycket mindre.
Det är inte alla som har de pengarna att lägga.
Ensamstående och arbetslösa, vart skall de få sina pengar ifrån?
Föräldrarlediga eller lågavlönade?
Det är ju faktiskt så att alla INTE tjänar 30.000 i månaden.
Alla har inga chefspossitioner.
Alla är inte egenföretagare.
Vad händer med alla oss "vanliga" människor?

1225 kronor är ganska mycket pengar.
Och just den månaden som räkningen kommer
då är det ju inte så att alla andra räkningar har en
liten paus,utan de kommer ju precis som alla andra månader.
Jag kan förstå att föräldrar inte har råd att skicka sina barn på simskola
och jag tycker det är synd.
För att rädda fler liv så borde simskolan vara gratis.

NÅGON SOM HÅLLER MED?




Simma lugnt där ute♥

  Elaine

Håller verkligen med. Det är inte alla son kan betala så mycket för simskolan. Jag har tur att jag har en som tar 400kr för 15 ggr. En halv timme varje gång.

Jag tyckte att jag var sent att lära mig simma för alla de åren sedan. Då var jag åtta år och mormor och hennes kompis lärde mig simma i havet. Jag är evigt tacksam idag för det, och tänker ta sonen till sjön eller badet så ofta som möjligt för att hjälpa lärandet :)

 2011-07-21     20:13:52
  Hanna

OJ va dyrt!! :-O har för mig att vi gick i simskola med klassen i lågstadiet...? jag gick dock bara en gång eftersom jag redan kunde simma. men dom som inte kunde, fick gå en gång i veckan tills dom klarade testet.

förhoppningsvis kan vi lära neo att simma själva, utan att behöva betala sånna hutlösa avgifter.



hoppas lilltösen simmar själv snart, så ni inte behöver betala mer!



kram kram och grattis i efterskott till nova! ^^

 2011-07-26     12:06:02    URL: http://hannaofsweden.se
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?