Brödbak och promenad

Efter en riktigt god lunch (rotfrukt och korvgryta) på öppna förskolan
var jag fast besluten att gå ner det stackars halvkilot
som jag gick upp denna veckan.
Nova skulle sova lagom tills det var dags att lämna
förskolan så då passar en lång promenad riktigt bra.
50 minuter i raskt tempo blev det och jisses
vad nyttig man känner sig efteråt.
Skall försöka få in detta som en vana så länge jag
inte har de stora barnen hemma.



Igår började jag baka bröd.
Jag är riktigt trött på detta
oendliga köpebröd
med massa olika tillsatser.
Gör man eget bröd så vet man
 ialla fall vad som är i.
Betydligt mycket godare är det också.

Igår hann vi med två olika sorters bröd
som gav 3 limpor (Latmajans grova limpor)och 2 formbröd (Hälsobröd)
Idag vlev det 2 limpor (grekiskt lantbröd)
och 2 formbröd (Hälsobröd)
Hälsobrödet är lite av en favorit här hemma.
Både av oss vuxna 
och båda barnen.
Tänkte att ni kanske ville ha receptet?
Här kommer det:

HÄLSOBRÖD

4 tsk bakpulver
1 dl fiberhavregryn
1 dl krossade linfrön
½ dl solroskärnor (ej salta)
4 dl mjölk eller naturell yoghurt
5-7 dl dinkelmjöl fullkorn
½ dl lingonsylt.

Blanda ihop alla ingridienserna och häll i blandningen i 
en bakform som är smord och ströad.
200 grader i 45 min.
ÄT OCH NJUT!!!!!!

 

Hoppas ni alla får en bra kväll.
KRAM♥

  Sabina

Jag undrar om det brödet går att göra i bakmaskinen mamma och pappa gav mig och Tommy. :D



Ja kanske ska nämna att det är Sabina som skriver :P har skaffat blogg igen. ^^



Hur mår alla barnen och Tinus? :)

 2011-03-02     22:07:03    URL: http://sabinahill.blogg.se/
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?