Reklamskit

I fredags slog en tanke mig.
När vi satt och dippade grönsaker, åt popcorn
och tittade på Lets dance.
Detta skall väll vara familjeunderhållning?
Barnen som är 6 och 8 år gamla älskar att
sitta i soffan och titta på lets dance och mysa
med diverse godheter.
Men som på nästan alla kanaler
har tv4 en hel del reklaminlägg.
I första pausen är det Elon son gör reklam.
En Elonanställd sitter hos en psykolog och
berättar om Elons nya superbilliga kampanjpriser.
När psykologen får höra dessa så börjar han smeka sina
bröstvårtor och stöna.
Detta kanske inte är en reklam som man i vanliga fall
skulle bry sig om eller gnälla om.
Men när man har två barn där som undrar varför han gjorde så.
Då får man genast en tankeställare.
Hur förklarar man för en 6 och en 8 åring att
mannen som fick höra de väldigt bra priser
blir alldeles upphetsad och börjar smeka sina bröstvårtor?
Hur förklarar man reklamen på ett pedagogiskt sett?
Programet fortsatte i alla fall.
I nästa paus var det reklam för Big brother.
En av deltagarna sitter i sängen och klär av sig sina trosor.
Och en av de andra duschar och visar brösten.

Jag är absolut inte emot sådan reklam alls.
Och det gör mig inget heller.
Men skall de visas så skall det vara
efter familjeunderhållningen.
Inte när barn kann sitta uppe och titta på tv:n.

Kanske låter jag som en grinkärring men
det är faktiskt mina barn jag skall förklara för.
Någonstans måste ju tv bolagen tänka efter innan de sänder reklam.
När de sänder och vilken reklam.
Inte bara på pengarna de skall ha in.


  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?