Supergott bröd.

VÄLKOMMEN SKÖNA SÖNDAG.

Vädret är fantastiskt och natten varit bra.
Så utvilad som jag var i morse satte jag igång att baka bröd.
Finns det någgot godare än nybakat bröd?
Receptet fick jag på öppna förskolan och
var hur enkelt som helst.
Ingen jäsning utan bara rätt in i ugnen.

Latmajans limpa heter det och passar mig perfekt.
Här kommer receptet:

100g jäst
10dl vatten
1 msk salt
3/4 dl olja
1/2 dl sirap
1½kg mjöl (lantmjöl eller vetemjöl)

Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till 37grader.
Rör om så att jästen löses upp.
Häll sen i de övriga ingridienserna och gör en deg av det.
Baka ut 3 limpor direkt på plåt (långpanna)
Sätt in i KALL ugn. Sätt ugnen på 200 grader i 40-50 min.
Räkna tiden från början.

Sen har man ett fantastiskt gott bröd.

  Annele - DAGENS BLOGG TÄVLING PÅGÅR!

Kör åter igen med dagen blogg, vill du vara med? Kom bara in och kommentera! Http://www.MammaAnnele.blogg.se

 2010-09-05     13:32:16    URL: http://mammaannele.blogg.se/
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?