Brödrecept

Här är ett brödrecept som jag fått av snälla Vendela.
Jag har inte hunnit testa set ännu, men kommer absolut göra det
inom en snar framtid.
Ni kanske hinner testa innan mig.
berätta hur det smakar då.
KRAM♥

LÅNGPANNEBRÖD

Ingredienser

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Tillagning

Ett lättbakat bröd, bara att trycka ut i långpannan efter första jäsningen. Brödet är hållbart i frysen i ca 6 månader.
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
2. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.
  Namn


  E-postadress (publiceras ej)


  URL/Bloggadress


  Kommentar

         Kom ihåg mig?